Jää-Tiikerit taisteli voiton Nummelassa

4.10.2010

Tiikerit hakivat kurinalaisella pelillä ensimmäiset sarjapisteet Nummelasta pienellä ryhmällä.

Jää-Tiikereiden miesten II-divisioonaa pelaava edustusjoukkue kohtasi perjantain vieraspelissä  Nummelassa Nummelan Palloseuran (NuPS). Jää-Tiikerit nappasivat täydet kolme pistettä kotiotteluissaan yleensä vahvoja otteita perjantai-iltaisin esittäneeltä Nummelan ylpeydeltä. Ottelun varhainen alkamisaika klo 18:15 aiheuttaa Nummelassa vierasjoukkueille  monesti harmaita hiuksia.  Näin tälläkin kertaa: tiikerijoukkue joutui pelaamaan vajaamiehisenä.

Ensimmäinen erä puolustettiin erävoittoon

Tiikerit pelasivat hyvällä asenteella pelin alun ja olivat päättäneet tehdä töitä kurinalaisesti puolustuspäässä. Joukkue oli liikkeellä vieraspelissä kahdella kentällä, joten joukkue rikkoi mahdollisimman paljon vastustajan peliä ja odotti vastustajan virhettä. Pitkiä kiekkojakaan ei kaihdettu, kun oltiin tosimielellä hakemassa pisteitä vieraspelistä.

Molemmilla joukkueilla todelliset maalinteko tilanteet jäivät vähäisiksi tarkan pelitavan vuoksi. Ajassa 16:22 pääsivät Tiikerit juhlimaan ottelun avausmaalia. Tiikereiden nopea pelin kääntäminen omalta puolustusalueelta toi Tiikereille selvän ylivoimahyökkäyksen ja lopputuloksena oli johtomaali 1-0. Maalin teki Mikko Pärnänen ja syöttäjinä Sami Mentula ja Pekka Palo. Pärnänen ja Mentula näyttivät jo kotiottelussa vaarallisuutensa ollen mukana kaikissa neljässä kotijoukkueen maalissa. Erätauolle lähdettiin lukemissa 0-1.

Vastustaja kovalla asenteella toiseen erään

Kun kiekko tipahti jäähän toisen erän alkamisen merkiksi nähtiin heti NuPSin päättäneen lisätä vauhtia erän alusta alkaen. Erää oli pelattu 1:01, kun NuPSin pelaaja sai jäähyn koukkaamisesta. Tilanne näytti Tiikereiden kannalta hyvältä kun päästiin pelaamaan ylivoimaa. Ylivoima kuihtui, kun Tiikeripelaaja Tony Grönberg joutui jäähylle alle minuutti edellisestä jäähystä. NuPS pääsi pyörittämään ylivoimaa reiluksi minuutiksi ja tasoitti pelin juuri ennen Tonyn jäähyn loppua.

NuPS jatkoi kovaa luistelu- ja karvauspeliään eikä Tiikerilauma näyttänyt pääsevän omalta alueeltaan pois. Erää oli pelattu 8:12 kun NuPS meni pelissä 2-1 johtoon. Hallissa alkoi olla jo ilmassa sellainen tunnelma, että kotijoukkue luistelee pienen Tiikerilauman jalat alta ja ottaa sarjapisteet Nummelaan.

Erän loppu pelattiin NuPS:n hallitessa peliä ilman lisämaaleja. Tiikereiden maalivahtina pelannut Tapani "Tappi" Kapanen piti Tiikerilauman mukana pelissä hienoilla torjunnoillaan.

Toisen erän jälkeen tilanne oli kotijoukkueelle 2-1. Torjunnat toisessa erässä NuPs:n Tomi Fiman 9 torjuntaa ja Tiikereiden Tapani Kapanen 20 torjuntaa.

Tiikereille taistelutahto pukukopista kolmanteen erään

Kolmanteen erään Tiikerit tulivat pukukopista löytynyt taistelutahto uhkuen ja peli oli saanut uuden käänteen. Olisiko vastustaja aliarvioinut Tiikerilauman vaarallisuuden ja lähtenyt kolmanteen erään hieman löysin rantein. Erää oli pelattu 5:46, kun NuPS:n pelaaja joutui jääaitioon miettimään rikettään kahden minuutin ajaksi. Tiikerit saivat heti ylivoiman pyörimään ja parivaljakko Pärnänen-Mentula tasoitti pelin vajaassa puolessa minuutissa.

Seuraavat 10 minuuttia pelattiin hyvin tasaista peliä. Molemmat joukkueet halusivat välttää virheitä, koska seuraava maali voisi olla ottelun kannalta hyvin ratkaiseva. Peliä oltiin pelattu 57:23, kun kotijoukkue sai jäähyn kiinnipitämisestä. Tiikereiden valmentaja Ari Lavikainen oli valppaana ja käski joukkueen kapteenin ottamaan aikalisän. Aikalisän aikana joukkue juoni tulevan ylivoimakuvion. Joukkue hävisi aloituksen, joten ylivoimaan täytyi hakea vauhti omalta puolustusalueelta. A-nuorten joukkueesta mukana ollut Janne Salminen toi kiekon hyökkäysalueelle syöttäen ovelasti pelin erittäin pirteästi pelanneelle Aki Laineelle. Aki veivasi itsensä maalintekoalueelle ja hämäsi vastustajan maalivahdin valelaukauksella jäihin syöttäen kuitenkin  kokeneelle keskushyökkääjälle Heikki Ovaskalle. Heikki ei erehtynyt vaan teki ottelun voittomaalin, kun ylivoimaa oli pelattu ainoastaan 21 sekuntia.

NuPS yritti tasoittaa pelin vielä ilman maalivahtia, mutta ilman tulosta, joten Tiikereille kauden avauspisteet.

Joukkue riemuitsi voitosta

Pelin jälkeen tunnelma pukukopissa oli riemuisa. Valmentaja Ari Lavikainen kiitti koko joukkuetta hienosta pelistä. ’Joukkueella oli tänään hyvä ilme pelissä ja kun noudatettiin ennalta sovittua pelisysteemiä niin päästiin haluttuun lopputulokseen’ kommentoi Ari pelin jälkeen. Joukkue antoi tunnustuksen myös loistavasti maalissa pelanneelle Tapani "Tappi" Kapaselle yhteisillä aplodeilla.

Seuraava miesten kotipeli on  lauantaina 9.10.2010 klo 15.30 alkaen. Vastustajaksi saapuu KelA Kellokoskelta. Kausilippuja on myynnissä jäähallin kahviosta.